Sjukskriven?

Jaa, vad ska man säga?!

Känner en massa folk, däribland min hustru som är sjukskrivna p.g.a. att deras läkare helt enkelt anser att dom inte hör hemma på en arbetsplats eller inte kan arbeta p.g.a. deras sjukdom .
Nu har vi ju alla fått lära oss av vår regering att de sista vi ska lita på är ju faktiskt våra läkare !
Det dom säger kan vi ta med en nypa salt.
VA !
Det är ju för jäkligt att dom inte är betrodda.
En del har varit läkare i många herrans år men ändå gäller inte det dom skriver och säger om en patient.
Men däremot , om papperen hamnar hos försäkringskassans läkare som ALDRIG träffat eller läst om denna patient förut, då plötsligt vaknar alla varningssignaler hos dom som handlägger den stackars människan som  hamnar i deras våld!
 Han är inte sjuk! Han kan arbeta!
 Om inte heltid så i alla fall en stund om dagen!
 Tills han eller hon får mer ont eller inte orkar göra nånting mer! Då har den personen i alla fall uppfyllt sin plikt mot samhället.
-Vad han ska ha betalt?
-Tja, det är väl inte så mycket värt! Han är ju inte riktigt frisk så.. 
-Kolla i våra tabeller vad det var värt.
 -OK.
-Ett par tre hundra om dan. Då är vi av med honom/henne !
-Ingen arbetslös här inte!

I TV-rutan får vi var och varannan dag se dessa arroganta människor ( läs Maud Olofsson bl.a. ), helt utan verklighetsförankring stå och uttala sig om hur vi ska få Sverige på fötter och hur vi ska få dessa stackare som lever i ett "utanförskap" att platsa i vårat perfekta samhälle !
Har dom ingen släkting eller nära anhörig som har det jobbigt i livet?
 Känner dom ingen som har varit TVUNGEN att vara sjukskriven en längre tid p.g.a. att dom faktiskt är SJUKA.
I så fall: Hur gör dom då? Hjälper dom dessa att gå förbi alla andra i sjukvården eller låtsas dom som om det inte existerar sjukdom i deras perfekta och välbetalda liv ?
Jag bara undrar.
Har själv varit sjukskriven en längre tid då jag hade diskbråck.
Ibland kunde jag gå ut och ev. skotta lite snö eller klippa gräsmattan.
Men då gjorde jag det med VILJA.
För värken var enormt svår och ingen som såg mig då kunde väl tro att jag hade ont över huvud taget.
Själv har jag lärt mig en viktig sak här i livet.
Det är, att om en människa säger att han/hon har ont eller ständig värk någonstans i kroppen, då är det så!
 Vem har rätt att ifrågasätta det? 
Som det är idag så har vår regering bestämt att det är dom och ingen annan som har rättigheten och kunskapen att säga vem som är sjuk eller inte.
DET ÄR SJUKT ! Om det är någon som behöver hjälp så......
Vad ska vi med våra läkare till ?
Tjaa, jag vet inte.
 Men jag vet ju det, att om jag blir sjuk så går jag till vårdcentralen. Den som tar emot mig och hjälper mig där heter INTE Fredrik Reihnfeldt eller Maud Olofsson.
Nej, där sitter en läkare som jag har förtroende för bara därför att han är utbildad till att hitta vad jag har för fel eller sjukdom.
HAN ger mig medicinen som hjälper mig att leva vidare med min värk.
Ingen annan.
Det är ju det han är till för.Det är det han är utbildad till!  Det är därför jag går till vårdcentralen. Eller hur ?

Men så är det tyvärr inte längre.
Det min läkare säger kan jag tydligen inte lita på längre.
Neej, nu sitter det vissa läkare som är inköpta av försäkringskassan som tydligen har mer kunskap än någon annan. De behöver inte ens träffa patienten i fråga.
De behöver bara läsa igenom journalen som den första läkaren skrivit och med detta som grund så bestämmer dom om patienten är sjuk eller inte !
Nu har vi kommit dit att efter nyår så kommer en väldans massa människor att vara utförsäkrade. 
Detta tack vare en ny regel som dessa helt verklighetsfrämmande politiker har hittat på.
Hur ska det gå ?
Hur ska dom göra ?
Hela deras trygghet rycks bokstavligt talat bort och plötsligt kanske dom måste sälja bort hus och hem bara för att ha råd att överleva. 
Jag blir så fruktansvärt rädd och förbannad !
Mitt hopp går ju till att folk verkligen får upp ögonen och röstar bort dessa från all makt i nästa val !
ALLA måste ha rätt att må bra i en demokrati. Inte bar de som är friska och starka.

Ha de gott
Rolle 

Kommentarer
Postat av: EVA

Funkar hur bra som helst...:)



***



PUSS!

2009-12-14 @ 17:21:53
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se/
Postat av: mor

Oj Roland, nu har du tänt på alla cylindrar och jag kan bara hjälpa till genom att blåsa på elden! det är för j,,,ligt! Ha det bra ändå, kram

2009-12-18 @ 09:40:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0