Vad är nödvärn ?

Följer med visst intresse den debatt som förs på radio och TV om familjefadern som i ren desperation sköt ihjäl en 15-årig pojke.
Jag vet vad det vill säga att mista ett barn så jag kan ha förståelse för pojkens föräldrar.
Men samtidigt kan jag ha förståelse för mannen som vill skydda sina barn och sin familj.
När det går så långt i ett litet samhälle tycker jag att myndigheterna borde se om sitt hus. Hur kan man inte från polisens, skolans och pojkens föräldrar ha reagerat tidigare ? Det har ju ändå kommit in ett flertal anmälningar mot dem. Utan att någonting händer. I detta lilla samhälle där alla känner alla och alla känner till detta mopedgäng så låter man det ändå gå så lång att en man i desperation skjuter ihjäl en ung människa. Det är mycket tragiskt och borde inte få hända.
Men jag undrar just hur man själv hade reagerat om familjen under lång tid blivit trakasserad och utsatt för hot. T.o.m. dödshot.
Det sägs att mannen hade druckit några whisky och att han var psykiskt instabil. Vem skulle inte vara det efter vad dom gått igenom ?
Är det inte också så att detta mopedgäng själva har byggt upp denna fruktansvärda situation. Hur skyldiga är dom själva ? Om dom låtit familjen vara ifred hade ju detta aldrig hänt.
Nu vill jag inte på nåt sätt framhålla att jag tycker det var bra det som hände, men som sagt... undrar hur man själv hade handlat.
Vad tycker ni ?

Ha de bra
Rolle

Kommentarer
Postat av: Lisa

Ja det är ju helt sjukt, samhället måste reagera mer!

2008-01-11 @ 19:23:40
Postat av: Nilla

Jag har tänkt samma tankar som du...

2008-01-11 @ 19:31:30
URL: http://tankebubblor.blogg.se
Postat av: Victoria

När det gäller att skydda sina barn gör man nog allt! Och jag kan tänka mig att den rädsla och otrygghet den familjen levt med inte är så liten.
Så ja, jag kan nog förstå att det trillar om och man gör nån vansinnesgrej, speciellt under alkoholpåverkan... sen är det ju inte mer lagligt för det och inte mindre tragiskt heller, att en ung människa fick sätta livet till...

Ha en underbar helg!

2008-01-11 @ 22:37:21
URL: http://vickansvardagsrum.bloggagratis.se
Postat av: Wickan

Hörde en intervju med honom i går på nyheterna...
Förstår hans situation! Men man får ju ändå inte skjuta ihjäl folk...svårt fall.

Visst ser dom gamla fotografierna lite snyggare ut än idag! Har en hel kartong med gamla porträtt men vet inte vem en enda är! Har kvar dom just för att dom är så himla tjusiga!

Ha en bra helg!!

2008-01-12 @ 11:15:59
URL: http://wickansvarld.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0