Nu har det börjat !

Älgjakten har satt igång. Söndag morgon packade jag bilen och körde till Karin och Tommy i Ersnäs.
Två gästvänliga och trevliga vänner som gjort klart ett rum på övervåningen där jag fått sova första nätterna under älgjaktsveckan  de år som jag jagat älg i Ersnäs. Dom kan verkligen konsten att göra så att man känner sig välkommen.
På söndag förmiddag hade  vi som vanligt jaktmöte i jaktstugan där jag fick träffa alla jaktkompisar igen efter ett års time out från älgjakten.

Det var skitkul att träffa alla igen och sitta och surra om allt möjligt som kan hända och har hänt under älgjakten.

De äldre gubbarna hade som vanligt en hel del roliga och otroliga historier att berätta. Det är ju faktiskt inte bara själva jakten som gör allting så efterlängtat och trevligt.
Den sociala delen är minst lika viktig och här känner man sig verkligen välkommen. Ett litet gäng på tio pers som träffas och jagar och berättar historier och över huvud taget har en trevlig och ofta riktigt spännande tid tillsammans.
Spänningen blir inte mindre av att vi har en så duktig hundförare och en helt otrolig jakthund, vars enda minus är att hon tyvärr kan dra iväg med älgarna hur långt som helst om älgen känner för det.
Men om det finns någon älg i närheten tar det inte lång tid innan det är full fart på Micke älgjägares skallindikator.
Söndag eftermiddag har vi som en stående tradition att fara till Luleå och handla mat för att fylla ryggsäckarna med under jakten.
 Under ca en timme går vi runt i butiken och plockar ner alla sorters korvar och annat godis som man kan stoppa i säcken och sitta och njuta av under jaktens gång.
Allt åtnjutes under tystnad medans man sitter ensam i skogen och väntar på att skogen konung skall komma förbi. Snacka om avkoppling och ett välbehövligt avbrott i vardagen !

Första morgonen fick jag ett pass som jag suttit på många gånger. Längst bort på marken uppe på en liten kulle mitt på ett hygge.
Det dröjde inte länge förrän Isa ( Mickes otroliga jämthundstik som bara är ett par år gammal ) började skälla älg.
Först verkade det som att dom skulle gå av våra marker och dra iväg, men efter en timme eller så ropade Micke att han skulle gå runt och stöta älgarna så det var säkrast att vara beredd.
Mycket riktigt. Det dröjde inte länge förrän jag hörde dem närma sig så jag smög ner från kullen för att komma närmare skogskanten där jag gissade att dom skulle komma fram.
Jag satt på en stor sten ca 80-90  meter från skogskanten när det plötsligt brakade till. Det enda jag såg var ett stort ensamt djur och hunden skällde för fullt medans den ivrigt studsade omkring älgen. En stor älgko.
Sedan gick allting väldigt fort. På bara ett par ögonblick fällde jag både kon och kalven som följde med. Bägge två med varsitt välriktat skott.
Sedan hämtade jag andan en stund innan jag rapporterade på radion att två djur var fällda.Tommy hämtade fyrhjulingen och efter lite strapatser hade vi dem på släpvagnen för vidare transport hem till Tommy.
 
Många har frågat mig varför jag inte har kikarsikte på min bössa. Det är kanske inte så vanligt att jaga med öppna riktmedel, men jag tycker faktiskt att det känns bättre och i trånga lägen är det mycket lättare att direkt få sikte på älgen. Dessutom har jag än inte skjutit nåt djur där eftersök har krävts och det känns mycket bra.

En lyckad dag var snart till ända. Första dagen fick jag skjuta två djur och det kändes bra efter ett års uppehåll från älgjakten.

Ha de bra
Rolle


Kommentarer
Postat av: Micke

Låter mysigt det där med samvaron, hoppas du får det fortsatt trevligt, eller ja, du kanske är hemma nu iofs.. men ändå!!
ha de gott Rolle

2007-09-08 @ 20:56:15
URL: http://beckfjall1.blogg.se
Postat av: Lisa

å herregud, 2 på försa dan,d et måste vara lycka det!
Grattis!

2007-09-10 @ 23:08:40
URL: http://www.lizaloop.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0