Rallarros

Jag jobbade en tid som vaktmästare på Jävregården här hemma i byn. Det var ett jättetrevligt jobb där man fick träffa mycket folk. Jävregården har 14 stugor för uthyrning och en jättevacker storstuga. En norrbottensgård som flyttades hit från Öjebyn på 70-talet.
Under tiden där träffade jag som sagt mycket folk från olika delar av Europa.
Men en som jag kommer speciellt mycket ihåg var en man på dryga 60 år som var från Holland.
Han talade väldigt bra engelska, så det var inga problem att få kontakt med honom.
Denne man hade farit runt i hela världen och som konsult hjälpt regeringar att projektera och bygga upp stora industrier.
Han bodde på Jävregården en vecka och var nog en av de intressantaste människor jag träffat på. Allt han hade att berätta!
 Ärligt talat kom mitt jobb lite i andra hand denna vecka. Vi drack morgonkaffe tillsammans och tog en och annan promenad under vilka jag hade tusen frågor att ställa till honom och han svarade med glädje på allt. Han tyckte om att berätta och han kunde verkligen konsten att få en intresserad.
Men han hade också, trots sin erfarenhet av allt han gjort och sett, många frågor att ställa.
En morgon när vi gick en promenad, frågade han vad blommorna hette som växte i dikeskanten.
- Well, svarade jag, it`s a flower called Rallarros.
-What!!??
-Yes, its called Rallarros !
-Why? frågade han. Han måste ha tyckt att det var det konstigaste ordet han hört.
- Why?! ,I don`t know, but rallare was the men who build all our railways. And ros is the name of a flower.
Då skrattade han bara men sade sedan att det var den vackraste blomman han hade sett under alla sina resor.
Märkligt, tänkte jag. Här är vi så vana att se den att vi inte ser hur vacker den egentligen är.


image127

Foto: Rolle


Det är ju ofta så. Vi sitter och ser bilder från världens alla hörn och tycker att - Ooh så vackert! Dit skulle jag vilja fara!
Visst, det finns hur mycket vackert som helst i världen att se. Men om vi öppnar ögonen lite till så märker vi att det är väldigt mycket här hemma som vi aldrig riktigt upptäckt. Vi är bara så vana att ha det framför oss så till slut ser vi det inte.
Ta bara Rallarrosen t.ex. Om man tar sig tid att titta på den så ser man att denne man från Holland verkligen har rätt. Den är ju otroligt vacker! Men för oss är den nästan ett ogräs!
Jag tror det är dags att vi stannar upp och ser oss omkring. All stress och jakt på prylar och saker gör att folk inte har tid att stanna upp och uppskatta det som finns omkring oss. Och det fantastiska med det är att allt detta har vi gratis.
Så ta dig tid. Ta dig tid ! Skit i jobbet en dag och gå bara ut och njut av det du har omkring dig.
Det finns ändå ingen som i slutänden tackar dig för att du jobbar ihjäl dig. Och om du tänker efter så är tiden något du aldrig kan få tillbaka. När dagen har gått har den gått. Punkt, slut.

Ha de bra
Rolle

Kommentarer
Postat av: anna wintour

tänk att naturen har så vackra färger som blomman du har tagit med

2007-03-16 @ 21:32:10
URL: http://annawintour.blogg.se
Postat av: Frida

Så rätt som det var sagt. Om inte annat så lär man sig det när man kryper omkring bland blommor och småkryp med kameran :-) Det finns mycket vackert i allt omkring oss i vardagen.
Ha dé gott

2007-03-16 @ 22:03:11
URL: http://www.fridstrom.nu
Postat av: Greta

Ja, precis! Är ju det Dr Phil också säger ;-)
"Dåtiden är passerad, framtiden har inte varit än, det enda vi har är: nu" Tag vara på det! Ha en go' helg

2007-03-16 @ 22:15:08
URL: http://gretaska.blogg.se
Postat av: Luna

Tack för dina värmade ord hos mig i kväll. Ja Rallarrosen, som jag mest kallar Mjölkört är ju tjusig på sitt vis. Personligen älskar jag Lupiner.

Att ta vara på dagen och njuta av allt det vackra är något jag gör ofta. Det förvånar mig att fler inte gör det. Vad ska de minnas när de siter där på hemmet med krokiga leder? Jag vill inte ångra mig sedan. Jag vill göra det jag vill i hjärtat, annars sviker jag mig själv.

Carpe Diem!!!

2007-03-16 @ 22:42:54
URL: http://lunanimbus.blogg.se/
Postat av: Lasse Pettsson

Tack Rolle för orden du lämnade i min blogg! De värmde ska du veta! Ett glas whisky med lite is blev det, men inte mer. Jag är såå förbenat förkyld, så jag tycker det är närapå synd o skam o ödsla så god dryck när en inte känner smaken. De får bli honungsvatten ett tag till.
Jag har suttit och läst din blogg ett tag och kan helt enkelt konstatera att jag upptäckt en riktig konstnär. Då lägger jag in allt jag tagit till mig här i din, som du kallar "Rolles ateljé". Dina foton, ditt bildhuggeri, din ordkonst osv kommer jag fortsätta ta till mig. Det tilltalade mig ordentligt! Du har ju gåvan Rolle!!

Som du förstått, så känns det förbaskat mycket bättre nu när jag slipper holmgången med f-kassan. Nu kanske det blir lättare att sätta igång arbetet med mig själv. Förhoppningsvis kommer jag så pass långt i det arbetet att jag en dag kan tro något mer på min förmåga och då har något som kan kallas för självförtroende. Med vänner går det säkert lättare...

Vi höres Rolle!

Mvh Lasse

2007-03-16 @ 23:21:35
URL: http://blogg.aftonbladet.se/23
Postat av: Pialill

Visst är det så. Att man behöver stanna upp och ta sig tid att njuta av det som finns runtomkring. Det finns så mycket vackert att se, känna och höra.
Trevlig helg önskar jag dig och de dina.
/P

2007-03-16 @ 23:51:35
URL: http://www.pialill.se/piablogg/
Postat av: sören

ja visst finns det mycket vackert i vår natur.imponerd av dit skulpturerande med motorsåg att det är möjligt.

2007-03-17 @ 08:49:22
URL: http://sorenk.blogg.se
Postat av: Pallas

Tänkvärt inlägg. Det ger så mycket att ta sig tid att stanna upp och se det stora i det lilla. Och visst är rallarosen vacker! Det finns mycket annat vackert på hemmaplan också.

2007-03-17 @ 09:40:15
URL: http://www.pallas.blogg.se
Postat av: Lilla My

Tack Rolle.Jag tycker som du.Stanna upp och lev i nuet.Vi har alla våra ryggsäckar att bära men vi behöver inte bära de ensam.I bland behöver åtminstone jag en "holländare" som ser med andra ögon och frågar; Har du sett det här? Andras syn på saker kan förändra min och jag kan få möjlighet att växa i det.Jag vill aldrig glömma bort att vara tacksam.Ha det bra!

2007-03-17 @ 17:44:25
URL: http://bibbi.bloggspace.se
Postat av: Kaffebönan /Pialotta

Ja du Rolle tänk om fler hade tänkt som du.
Vi tar allting för givet och jobbar på som om var dag var den siste.. till varje pris ska allt stressas på. jobba, jobba ,jobba allt går ut på jobb för många och de är så influrede i sina göromål att de ser inte något av det vackra vi har runt husknuten.. Sorgligt, då alla innerst inne vet att dagarna varar inte för evigt.
Du har bra tankar du Rolle..
Ha en fin helg och ha de så trevligt kanske blir det en virre eller något annat gott i gott :-)
Tjingeling på dej

2007-03-17 @ 18:43:37
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Kaffebönan /Pialotta

Ha ha ha ha ha ~~~~~~~
Så tokigt det kan bli, men det är säkert det röda :-)
Gör välan ingentinget:-)
Tjing tjoff

2007-03-17 @ 23:09:52
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: solgudinna

Det är ju så att det vi tar för vana, ser vi inte som något vackert. I sydafrika växer det blommor som de tycker är ogräs och som vi vårdar ömt i våra trädgårdar. En vanligt förekommande själv spridande växt ser man som ogräs. Men tillsammans med ett ovant öga kan man återupptäcka saker som man alltid har haft omkring sig, men adrig har sett.
Vilken tur att vi har olika bakgrunds förhållanden.
Kram på dig.

2007-03-18 @ 00:37:50
URL: http://solgudinna.blogg.se
Postat av: Zassi

Jaa, det är nog så, man blir hemmablind =)
Rallarrosen är ju så vanlig så man kanske missar det vackra.... =) Tjing//Z

2007-03-18 @ 10:41:13
URL: http://katterochpasta.blogg.se
Postat av: Eva

Rallarrosen är helt klart ett vackert blomster :-)

2007-03-18 @ 11:24:10
URL: http://ehfwa.blogg.se
Postat av: Nisse

Jag har alltid gillat rallarrosor, de är verkligen vackra. Jag tror det är bra att ibland få "låna" någon annans ögon och se vad vi har runt oss... Ger lite nya perspektiv på tillvaron.

2007-03-20 @ 21:28:39
URL: http://vildkatt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0