Måla och lura ögat

Jag har alltid tyckt att det är roligt att måla för att lura ögat lite grann. Så när Eva tyckte att det var tråkigt med vita garderobsdörrar i sovrummet gjorde jag om dem till "trädörrar" i stället.

164020-119
                                                      Foto: Rolle

Det var ett ganska så krävande jobb eftersom jag målade varje linje med en smal pensel på grundfärgen för att få det så verklighetstroget som möjligt.. Men kul är det! För att sätta ännu mera piff på målningen, målade jag dit en klädhängare på ena dörren.
När sedan Eva och Edith for på semester till Spanien och jag var ensam hemma, hittade jag på att jag skulle måla golvet i tvättstugan. Mattan var gammal och blekt men hel och vi var väldigt less på den.


164020-118
                                                       Foto: Rolle

Som grundfärg på varje "stenplatta" använde jag en oljebaserad färg. Sen medans den fortfarande var blöt gjorde jag lite stenstruktur med lackfärg som jag stöpplade på med pensel. Mång tror att det inte går att måla på en plastmatta men tvätta bara av den noga innan du målar. Vi har haft detta i ett år nu och det har än inte nötts bort något.
.Jag gjorde också om vår tråkiga gamla furudörr till toaletten. Den var helt i trä, så jag började med att ta bort den översta "spegeln" och skar in ett glasfönster där i stället, för att få in mer ljus. Sen målade jag dörren vit. Allting blev mycket ljusare och trevligare.Gissa om frun blev överraskad när hon kom hem !


164020-117
                                                     Foto:Rolle

Det är alltid roligt att måla om och testa nya ideer. Det bästa är att om det inte blir bra är det ju bara att måla om igen. Så var aldrig rädd för att prova nya grejer!
Om ni har frågor och funderingar angående målning och färger, tycker jag att ni ska gå in på http://caparol.wordpress.com . Dom är jättetrevliga och kan nog ge svar på de flesta frågor angående färg och målning.

Ha de bra
Rolle

Kommentarer
Postat av: Målarn & alla vi andra

Klädhängaren är "grym" !!!!!!
Du är ju en riktig dekorationsmålare av klass !
Som mina undomar skulle sagt: "respekt !"

Trevlig helg :-)

2007-03-09 @ 13:52:30
URL: http://caparol.wordpress.com
Postat av: Pialill

Verkligen snyggt Du är så duktig så man blir alldeles stum av beundran.

Och så vill jag tacka för vinsten. Fick slipsen idag, och blev rörd till tårar. Den är så välgjord och fin, och jag vet inte hur jag ska kunna tacka tillräckligt. Torkar bort en glädjetår igen, och tackar från djupet av mitt hjärta.

Kram och tack igen.
/P

2007-03-09 @ 15:32:06
URL: http://www.pialill.se/piablogg/
Postat av: Anonym

hej. hittade hit via Pialill som fått så fin slips som du målat hennes hund på. Men det är ju otroligt vad duktig du är på att måla. Jag ska kika runt lite här och så kommer jag tillbaka. Jag har också gillat att måla men tyvärr aldrig haft den tiden och rädd att inte klara av det. ha det gott/leila

2007-03-09 @ 15:32:44
Postat av: Anna

Hej Rolle!

Hittade hit via Pias sida och bilden
hon lagt ut på den underbara slipsen som du
målat!

Nu har jag en liiiiten fråga; skulle det vara
möjligt och skulle du ha tid att måla en tavla
av min krullboll till pudel?

Blev väldigt imponerad över dina pysselbilder!
Jätte fina var/är dom! Läste också att du vart i Pite (?) Vet inte om du var med när slipsen överlämnades, men jag är född Pitbo.

Hoppas du får en fin helg!

/Mvh. Anna

2007-03-09 @ 19:46:18
URL: http://www.annalundberg.se
Postat av: art[e]fact

Du är så duktig Rolle!! Helläckert med både dörrar och golv!

Trevlig helg!

2007-03-09 @ 21:48:56
URL: http://artefact.blogg.se
Postat av: Pallas

Men gud så fint! Vad skicklig du är!

2007-03-17 @ 09:43:15
URL: http://www.pallas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0