Två dygn på Jävreholmen

164020-49

Foto:Rolle     Vattenspegling.Grannässlätten


Sommaren för två år sedan hade jag länge planerat att göra en tur ut till Jävreholmen med tält, skissblock och kameran. Det gick långt in på sommaren innan jag till slut kom mig för att fara. Då blev det så klart både regn och blåst, men jag tänkte att det går nog över.
Så jag packade båten och drog iväg. Väl kommen till ön blåste det en hel del och efter mycket besvär lyckades jag gå i land med båten.
Hann precis få upp tältet när första regnskuren kom. Så det var bara att krypa in och mysa ett tag medans regnet slog på tältduken. Riktigt mysigt.
Så fort det klarnat upp lite tog jag min första promenad på ön. Den är ganska stor och jag följde stranden runt mot den norra sidan. Därifrån kan man se in mot Haraholmen och Bondön.


164020-44

Foto:Rolle      Solnedgång  över Haraholmen


Sedan vandrade jag från norra till södra änden tvärs över ön. Här finns mycket vackert att se. Det är enormt lummigt och grönt på vissa ställen och bara berg och stenhällar på andra.


164020-41


164020-47


164020-43

164020-50

164020-45
Foton:Rolle              Från Jävreholmen

Jag stannade på ön 2 dygn och det var trots det varierande vädret, ömsom sol, ömsom regn och båst, en riktigt härlig tur. Skissade och fotade och mådde riktigt bra. Ett kvällsdopp avslutade första kvällen innan jag kröp in i sovsäcken.


164020-48

Foto:Rolle                  Ett fartyg anländer till Piteå hamn på kvällen

När jag skulle fara hem igen blåste det ordentlig västanvind och jag hade fullt sjå med att få ut min stora tunga träbåt från land, men det gick bra och jag kunde styra kosan hemåt.
Nu har jag sålt min båt och jag är rädd för att jag kommer att sakna den. Men den var väldigt stor, 8.50x2.50 och helt öppen och innebar mycket jobb varje vår. Vi får väl se. Kanske det blir en ny båt, fast lite mindre. Det blir nog svårt att hålla sig från havet och skärgården.
Funderar eventuellt på att skaffa en kajak. Det tror jag skulle passa mig förträffligt. Vi får väl se, som sagt.

Ha de bra
Rolle

Kommentarer
Postat av: Zassi

Finfina bilder :)
En kajak låter som en bra idé tycker jag.

2007-01-21 @ 11:05:47
URL: http://katterochpasta.blogg.se
Postat av: Tomas

Tackar för helgen, blev ju flera besök för oss med surr och fika. Barbrovakten verkar ju ha fungerat ypperligt, så det ska ni får göra om. :) Tänkte bara säga till dig att du måste höra av dig då det börjas kapa i stocken så man får se framstegen. Kanske komma förbi med en vätsketår? :)

2007-01-21 @ 21:14:58
URL: http://pin.norr.info
Postat av: Roland H.

Zazzi: Ja jag har länge drömt om en vecka till havs med kajak.tänk vad skönt att paddla runt skärgården och göra landstigningar och övernatta på olika öar varja natt.Vilken underbar rekreation1
Rolle

Tomas: Vi vill gärna sköta Barbro fler gånger,men då får ni gärna låna ut vilde Wille också.Jag hör av mig när jag börjat kapa i stocken.det var lite för kallt i dag.Vätsketåren låter som ett utmärkt förslag tycker jag.
Rolle

2007-01-21 @ 21:34:53
URL: http://www.rollesatelje.blogg.se
Postat av: Storjägarn´

Helt otroligt, så granna bilder du har tagit. Vi har en vacker natur här uppe!!!

2007-02-04 @ 18:29:54
URL: http://bortaboijn.blogg.se
Postat av: Bert

Härliga minnen. Härliga bilder. Kajak är finfint. Skaffade en själv för några år sedan. Vilken frihet.
Jag har en del bilder och inlägg från sköna turer i somras.

2007-02-04 @ 19:39:29
URL: http://ogonblickinorr.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0