EN RIKTIG SKITVÄDERSHISTORIA !

image116

Såg för länge sen på TV en film som hette " Vi hade i alla fall tur med vädret" . En historia om en man som hade ett riktigt litet helsike under hela sin semester.

Nu vill jag inte göra mig märkvärdig på nåt vis, men jag har faktiskt varit med om nåt liknande.

I mitt förra äktenskap hade vi hundkennel min dåvarande fru ( vi kan kalla henne X:et ) och jag.  Vi födde upp Bearded Collies. Härliga hundar med långt, långt hår.

Nu var det så att vi skulle på semester till mina släktingar i Mora. På vägen dit skulle vi passa på att ställa ut två hundar på en stor utställning i Östersund. Som sällskap på resan följde ett annat par som också skulle ställa ut. De körde sin egen, helt nya lilla japanska kombibil. Vi kan kalla dem Togga och Lisa. Togga var mycket noga med att den nya bilen skulle "köras in". Det innebar att han inte fick köra över 70 km i timmen.

Nåväl. Då var det bara att starta mitt i natten för veterinärbesiktningen på utställningen var kl. 06.00

Kl. 24.00 stuvade vi in våra tre barn, Micke, Ronny och Carola, två hundar och en massa packning i vår gamla 245:a och drog iväg. Togga fick köra först och bestämma farten plus att han visste en genväg som skulle gå fortare att köra. Vi harvade på i vad som kändes som en evighet i 70 km i timmen och framåt femtiden på morgonen började jag att ana oråd. Var tusan var vi någonstans? Körde ifatt Togga och stannade av honom. Gissa vad!? Han visste inte heller var vi var.

- Ja då får du knacka på i nåt hus och fråga, sade jag ganska så irriterad och trött. Du sa ju att du visste om en genväg och nu står vi här mitt ute i ingenstans och vet inte var vi är. En timme före vet-besiktningen!


Efter några dörrknackningar hos en massa förskräckta människor fem på morgonen öppnade äntligen en gammal man som kunde berätta att vi var på helt fel väg.

-Men om ni genar tvärs över skogen här så har ni inte så långt kvar.

Vi tackade och drog iväg. På en väg byggd för traktorer!

Äntligen framme i Östersund väckte vi våra stackars barn och sa att det var dags att klä sig. Det blåste kuling och var bara tio grader varmt ute. Micke frågade då var vi lagt hans skor. Vi sökte i packningen och gissa vad?

Alla barnens skor hade vi glömt hemma på förstukvisten!

JÄÄ...LAR !!!

Eftersom hundarna måste besiktas stannade jag kvar med barnen i bilen medan X:et gick iväg med de två rufsiga okammade hundarna.

De stackars barnen var både hungriga och trötta och så klart lättretade. Det kivades och skreks i två timmar innan X:et kom tillbaka med doggsen. Hon hade fått veta att våra hundar skulle visas upp kl. 10.00

Vi satt och väntade i bilen tills klockan var nio och affärerna öppnade. Då ilade vi iväg in i samhället och köpte nya skor till barnen. Tre par skor på direkten !

Väl tillbaka på parkeringen öppnade Micke dörren och klev ur. Han smällde igen dörren rakt över Carolas ena hand så hon tjöt rakt ut.

Trött och iriterad som jag var hoppade jag ur bilen och  gav stackars Micke en rejäl utskällning samtidigt som jag lyfte upp Carola och satte mig i framsätet för att trösta henne. Runt om oss fanns en massa folk som stirrade och säkert undrade om jag var riktigt klok.

- Stäng dörren och följ efter morsan sade jag till Micke.
Som sagt. Han smällde återigen igen dörren. Vad jag inte märkte var att jag höll dottern så att hennes ena ben stack ut.  
OJ, OJ, OJ, stackars flicka. Nu hade hon klämt både handen och benet !

Vi satt och lugnade ner oss ett tag innan vi också knallade iväg för att köpa lite frukost inne på utställningen. Den enda som hållit sig någorlunda lugn under hela tiden var Ronny. Han strosade efter i sakta mak.

Väl inne, fortfarande med Carola i famnen, gick jag fram till restaurangdisken  och beställde mackor och fika. Carola ville inte släppa mig. Hon hade ju ont stackarn.

Jag balanserade barnens frukost och min kaffekopp fram till ett bord. När jag skulle sätta mig ner vickade så klart kaffekoppen av brickan och gissa var kaffet hamnade!

Över Carolas arm!
Hon skrek rakt ut och nu tyckte jag att måttet var rågat. Jag samlade ihop frukosten och barnen och stövlade iväg i rask takt tillbaka till bilen. Där åt vi vår frukost och satt hela dagen. Barnen var ute och sprang av sig lite energi och tristess mellan varven.

Till slut kom X:et tillbaka med hundarna. Nu hade vår Fader i himlen öppnat alla dammluckor och regnet störtade ner. Det var bara att snabbt som tusan rusa ut och öppna bakluckan. In med två blöta långhåriga hundar och så iväg. Efter ett par minuters körande kände jag att det luktade fruktansvärt illa i bilen.

-Säg inte att nån hund har dåligt i magen ! fräste jag till X:et.

Bara att stanna och titta efter. Neej, som tur var hade inget hänt där bak i bilen. Jag satte mig in igen men det formligen stank i bilen. När jag tittade ner på golvet såg jag varför.
Jag hade klivit i en stor hundskit på parkeringen och nu var det utsmetat över hela gummimattan!

Det var bara att stanna igen, gå ner i diket och ståendes i spöregnet tvätta av skon och sedan slängde jag iväg gummimattan till skogs med en lång svordom efter sig. I skick som nyduschad klafsade jag tillbaka in i bilen.


Äntligen iväg. Vi skulle fara ut till E.4:an och därifrån upp till Timrå där vi hyrt två stugor för natten. Jag körde först och sade åt Togga att om han tappade bort mig efter vägen skulle vi vänta vid en gammal nerlagd Statoilmack som låg i början av Timrå.

Väl i Timrå hade han mycket riktigt tappat oss. Han körde ju fortfarande bara sjuttio. Jag vek av och stannade vid den gamla macken och vi väntade och väntade.

Ingen Togga kom. På den tiden hade vi ju inga mobiltelefoner heller så vi kunde inte ringa och säga var vi var.

Till slut svängde jag ut på E4:an och körde sakta efter motorvägen. Halvvägs framme till stugorna mötte vi Togga. På fel sida av vägen, körandes söderut ! Med vajerräcke mitt på E4:an och ingenstans att vända !

- Nej, nej, nej utbrast jag helt uppgivet. Nu skiter jag i det här! Barnen måste få komma in och sova. De är ju både trötta och jäkligt less på hela eländet !

Vi for upp till Timrå och tog in i stugan vi hyrt. Nu var klockan 12 på natten och barnen gick snällt och lade sig. Själv tog jag två burkar öl och gick ut på trappen och satte mig och svepte burkarna i några drag.

Då kom Togga och Lisa körandes. Med dämpad ton sa de godnatt och gick in i sin stuga.

Dagen efter skiljdes vi åt. Togga och Lisa for hem till Piteå och vi fortsatte vår resa ner till Mora. Resten av resan gick helt smärtfritt och semestern blev bra till slut.


Men den resan glömmer jag aldrig ! Vi hade inte ens tur med vädret !

Rolle


Kommentarer
Postat av: Carola

HAhaha, ja, jag kan ju inte annat än gap-skratta nu efteråt, kommer själv inte ihåg det, konstigt nog, men kan tänka mig att jag inte var så glad just då :) Men som sagt, nu fick jag mig ett gott skratt :D

2007-04-12 @ 22:59:09
URL: http://www.freewebs.com/cartom/
Postat av: laijnen

HAHAHAHAHAHAHA herregud vad jag har skrattat, (förlåt) men så här efteråt...sicken resa. Ja den glömmer du väl aldrig.

Ha de gott

2007-04-13 @ 12:17:28
URL: http://laijnen.wordpress.com
Postat av: sören

måste nog läsa ett varv till för att få in allt, men den historien passar bra idag fredag den 13e
ha det gott

2007-04-13 @ 14:17:20
URL: http://sorenk.blogg.se
Postat av: Stina

Nä, det förstår jag att du aldrig gör. Men det blir väl i alla fall ganska kul att tänka på resan såhär efteråt. Eller?
Stina

2007-04-13 @ 21:22:57
URL: http://hemmapalandet.blogspot.com
Postat av: Blackout

Vilken story! En sådan som gör sig bäst efteråt och då blir den riktigt, riktigt bra. Men jag undrar ifall ni gjorde fler utfärder med 70-paret :-)

2007-04-14 @ 01:04:25
URL: http://blackout.blogg.se
Postat av: Lilla My

Haha.Vilka minnen.Jag förstår att du var rasande. Det är såna gånger man får tänka att om tjugo år kommer jag att kunna skratta åt det här..Ha det bra!

2007-04-14 @ 10:34:57
URL: http://bibbi.bloggspace.se
Postat av: Roger

Jadu Rolle, det var allt en bra historia, nästan lika osannolik som filmen du nämnde, tänk att allt kan bli så galet på en gång. Ialla fall bra att man kan skratta åt det så här i efterhand. Hoppas inte Carola fick några bestående men av från allt hon råkade ut för på samma dag. Vi har en riktig sommardag här idag, 22 grader varmt och en jättehumla i rummet där jag sitter.
Ha dé

2007-04-14 @ 16:18:42
URL: http://rogerpetersson.wordpress.com
Postat av: Sofie

Hahah.. oj oj. Skrattar så jag får magknip, kan se scenariot framför mig! Speciellt när man har sett filmen "Vi hade iallafall tur med vädret".
En minnesvärd semester minst sagt :)
Ha det fint! /Sofie

2007-04-14 @ 20:52:22
URL: http://lufthav.blogg.se
Postat av: Victoria

Hej! Kul att du tittat in hos mig, och dessutom lämnat kommentar. Det gladde mig!

Det där med hundskiten har hänt mig också, i min allra första bil, en Toyota Corolla Coupé -72.

Kände hur det stank, men det tog ett tag att lokalisera källan, hade trampat i en rejäl blaffa hemma hos föräldrarna. Gummimatttan gick att spola av, men skorna... det hade liksom trängt in i varenda räffla i sulan. Huuu!

2007-04-14 @ 21:55:38
URL: http://vickansvardagsrum.bloggagratis.se
Postat av: Think Twice

Hihihi..." Man ska ha *husvagn* trallalla.."
Ja sånt där kan man skratta gott åt efteråt, men lagom roligt när man e mitt i eländets förbannelse!
Hoppas solen skiner på dig idag!

2007-04-15 @ 13:07:59
URL: http://blueblueeyes.webblogg.se/
Postat av: Zassi

Hahaha... huvva vilken semesterhistoria! Men det är ju sånt där man aldrig glömmer :) Det är det där som är LIVET!! Hihi...

2007-04-17 @ 12:01:59
URL: http://katterochpasta.blogg.se
Postat av: frukostflingan

En resa som antagligen inte kan glömmas, men som du skrattar gott år idag, hoppas jag! :-)

2007-04-17 @ 22:56:40
URL: http://frukostflingan.blogspot.com
Postat av: elsamaja

Tack för en målande beskrivning som gav mej ett gott skratt, riktigt så där illa har jag aldrig haft på nån semesterresa, men visst har det hänt saker.

2007-04-28 @ 18:30:51
URL: http://elsamajarun.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0