En härlig promenad över isen......

Lördag morgon startade vi vår långa promenad över isen. Vi startade vid Svartnäsudden och målet var Svarthällan ute på Rebben. Vädret var perfekt. Ett par grader kallt och solen sken igenom ett tunt dis. Den lilla snö som låg på isen var riktigt hård så det var som att gå på ett jättelikt golv.

164020-140
Gunnar och Lars-Erik gör sig klara för promenaden.

164020-144
Bild från starten på Svartnäsudden


164020-146
Foto: Magnus Persson. Ur boken Piteå skärgård, öar stiger ur havet.
Vy över Rebben med Svarthällan och dess stugor längst ner. Gunnars stuga ligger strax ovanför bryggan. Hit gick vår färd.


164020-141

Jag hade bara med min lilla kamera och från början öppnade inte linsskyddet helt. Därav skuggorna på sidorna.
Långt där borta ser man Mellerstön som vi måste passera för att komma ut till Rebben.


164020-147

Hjälten på promenaden måste man ändå säga att Lars-Erik är. Jag menar, mannen är ändå 67 år. Det är starkt gjort tycker jag. Här med Mellerstön till vänster.
 

image154

Problemet för mig var att varje gång jag stannade och tog ett par bilder, så hann de andra två gå ifrån mig 50-60 meter. Då var det bara att springa upp dem igen.


image155

Efter nästan 2 timmars promenad närmade vi oss . Nu var det inte så långt kvar.
Lars-Erik spanar längtansfullt mot målet.
Där borta väntade oss en varm bastu och en välförtjänt vila.
Gunnars bröder Tomas och Magnus körde skoter ut dagen före med familjerna så då fick dom ta med sig mat och varma kläder åt oss så vi slapp bära ut det själva.


164020-152

164020-150

164020-147

164020-150


Sommartid är Rebben ett riktigt paradis med fina badmöjligheter, härliga sanddyner och mysiga stugor som ligger tätt inpå varandra. Ett härligt utflyktsmål för båtfolket.

Om allt detta och mycket mer kan man läsa i boken Piteå skärgård öar stiger ur havet.
Av Mauritz Magnusson och Lennart Boström. En klart läsvärd bok med vackra bilder från hela Piteå skärgård.
Jag fick dessutom äran att vara med och göra illustrationer i boken.


164020-153


Efter bastu och en pilsner hade vi en lång och trevlig lördag när vi bara tog det lugnt och njöt.

Nästa morgon lagade vi till en rejäl frukost med stekt fläsk och korv, drack ur en panna kaffe och styrde kosan hemåt.
Nu hade tyvärr batterierna get upp i den jä...la kameran så alla bilder jag planerat att ta på hemvägen blev bara en tanke.
Hemfärden gick på norra sidan av Mellerstön och blev lite strapatsrikare än utfärden.
På denna sida blev det långa sträckor med bara blankis varför vi var tvungna att följa stranden på ön där det låg kvar lite snö så att man fick fäste under skorna. Dessutom var det varmgrader så det höll inte så bra och fötterna blev riktigt blöta.
När vi väl hade passerat den långa Mellerstön återstod bara en stor öppen fjärd tillbaka till bilen. Bara och bara. Jag tror att det var den jobbigaste sträckan på hela promenaden!
Flera kilometer lång i stark motvind. När man gått och tittat ner i isen i tio minuter och sen tittade upp igen kändes det ungefär som att gå på ett löpband. Att man stod stilla på samma ställe fastän benen rörde sig.
Det tog oss 2 timmar och 45 minuter att gå hem och det var verkligen skönt att ställa sig i duschen efteråt.
Nu känner jag mig lite sliten i kroppen. 
 Vi har ju ändå promenerat 3 mil under loppet av ett och ett halvt dygn. Men det var en riktigt trevlig tur och jag ångrar inte att jag gjorde den.

Ha de bra
Rolle

Kommentarer
Postat av: Lisa

det lät som en trevlig tripp!

2007-04-02 @ 09:00:01
URL: http://www.lizaloop.blogg.se
Postat av: Sofie

Vad hurtiga ni har varit!! Riktigt duktiga. Rebben är ju så fint. Ha det bra! /Sofie

2007-04-02 @ 10:05:30
URL: http://lufthav.blogg.se
Postat av: Lasse Pettersson

Hej Rolle! Jag kan tänka mig att det kändes i kroppen när ni kom hem. *ler* Ändå så hade jag inte haft något emot att få följa med på den turen. Å ena sidan är det motion för kroppen sen får själen säkerligen vad den behöver också. Jag kan inte tro annat än att du var nöjd med turen till Svarthällan.

Ha de gott!

Lasse

2007-04-02 @ 14:14:36
URL: http://blogg.aftonbladet.se/23
Postat av: Koselig koselig

Så utrolig herlig tur da! Jeg savner sånt jeg, å slite litt for å få de helt store opplevelsene! Så fine bilder også :) Takk for at du delte det med oss her på bloggen din!

Nå får du hvile deg :) Glad påsk!

2007-04-02 @ 21:10:58
URL: http://koselig.blogspot.com
Postat av: sören

Ja vi har verkligen en fin skärgård. Skulle verkligen vilja ha en båt för att ta sig ut dit. tänk att det finns så mycket att se bara i våran kommun själv har jag bara varit ut på Stenskär skulle gärna vilja se mer av vår skärgård. en liten tuff tuff med ruff ruff och mahogny skrov vore trevligt.

2007-04-02 @ 21:42:02
URL: http://sorenk.blogg.se
Postat av: solgudinna

Så fina bilder. Vad blev det av stubben?
Kram.

2007-04-02 @ 22:00:07
URL: http://solgudinna.blogg.se
Postat av: Luna

Åh, vilket underbart äventyr!! Lät väldigt trevligt tycker jag!

2007-04-02 @ 22:04:44
URL: http://lunanimbus.blogg.se/
Postat av: Kaffebönan /Pialotta

Det där låter kallt, men tur ni fick värma er med både bastu och allat annat gottigott..
Så mycket snö/is ni har kvar där..
Tjing

2007-04-02 @ 23:45:01
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Mauriz

Riktigt strongt gjort Rolle!
Fler borde ta sig ut. De tstärker känslan för skärgården. Varför bara nöja sig med Fårön Runt. Den är bara en försmak.
SKönt att isarna var bra, dock. Det gäller att alltid hålla koll på isar och leder. Bäst är att kllla emd ngn som har lokal kännedom eller nyss varit ut. Vinden ököar tryket på isarna nu. Men här ser det härligt ut, och då finns det knappast bättre!
hlsn

mauritz m

2007-04-03 @ 08:46:53
Postat av: Carola

Det ser kallt ut, men det kan säkert vara mysigt att vara ute och vandra+ äventyr. Jag får åka någon gång till norra delen av Sverige. Trevlig kväll.

2007-04-03 @ 21:19:26
URL: http://carolangel.blogg.se
Postat av: Iris Hedman

Det var fina bilder!! Trots att du inte fick så måmga på hemvägen, men som morsa måste jag ju fråga hur tjock isen var!Modershjärtat klappade allt lite ängsligt må du tro, men jag tänkte ,han är 52 och vet vad han gör!! Jag tycker att det var strongt gjort. KRAMAR från mor

2007-04-05 @ 17:28:39
Postat av: Lilla My

Vilka fina bilder.Mysigt med vandring tillsammans med vänner.:)

2007-04-06 @ 17:55:14
URL: http://bibbi.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0