Snöskoter-på gott och ont...



När jag ser en sådan här bild med sol och fjäll och härliga skoterturer då förstår jag varför så väldigt många har en skoter.
Jag hade själv skoter under slutet av 80-talet och vi gjorde många härliga fiskeresor till fjälls under den tiden.
Ja inte bara till fjälls. Hela vintern, så fort det var härligt väder, for man iväg och träffades på någon tjärn eller någon annan plats där det var skönt att koppla av och vara ute i naturen.
Skotern var ett utmärkt redskap att ta sig ut med när snön låg djup.

Det är den fortfarande. Men maskinerna har utvecklats så enormt sista 10-15 åren. Då gäller det att kunna använda dem med förstånd. Att respektera markägarnas egendomar t.ex.
Läste i PT i dag om en markägare som fått ungskog och plantor förstörda för att några huliganer dragit fram utan någon som helst hänsyn.
Jag är själv ingen skoterhatare som jag vet att en del människor tror. Tvärtom. Men så fort man säger något negativt om
hur vissa beter sig på snöskoter då är man plötsligt en skoterhatare.
Jag skulle gärna skaffa skoter själv igen, men jag tycker bara att det är för dyrt. Det finns annat som är viktigare. MC t.ex..

Men när man läser sådant här i tidningen-och det händer ganska ofta- så förstår man varför en del människor svär ve och förbannelse över dessa maskiner. Dom är ju faktiskt bara rädda om sin egendom.
Själv har jag en motorcykel som jag älskar att köra.  Men inte tusan sätter jag iväg med den och sprättar upp någon bondes ägor eller kör sönder någons trädgård ! Hur skulle det se ut ?
Jag måste ju följa de trafiklagar som finns som alla andra.
Annars kan jag tappa körkortet eller få dryga böter eller i värsta fall orsaka någon allvarlig olycka.

Dessutom måste jag ha körkort för tung MC för att få köra min Suzuki, medans det däremot bara behövs ett förarbevis för att sätta sig och dra iväg på en skoter med samma effekt och oftast mycket mer.Genomgå utbildning och kunskapsprov  och att du är 16 år. Kostnad ca. 1400:-

Därför anser jag att de skoterförare som beter sig som de i PT hade gjort måste vara helt korkade i skallen. Jag menar, med den frihet som dom har fått med sina maskiner, ska dom ju verkligen tänka sig för innan myndigheterna sätter in restriktioner på både motorstorlek och hastighet och kanske även kräver ett körkort som kostar en jäkla massa pengar.
Dom förstör ju bara för sig själva och ännu värre för de flesta andra som kör skoter.

Kör fort och ha kul, men gör det där det passar !

Ha de bra
Rolle

Kommentarer
Postat av: Christina N

Måste vara ett tag sen du uppdaterade dig för kostnad av vad ett förarbevis kostar!Numera kostar det 1400 på körskolan!Grannfrun

2009-02-09 @ 18:44:29
Postat av: rolle

Kicki:

Sorry, menade inte 120:- utan 1200:- Men okey om än det kostar 1400:- så är det ändå ingen ursäkt för att köra och förstöra eller hur?

Rolle

2009-02-09 @ 23:26:33
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se/
Postat av: Christina N

Nej det finns ingen ursäkt för det men det är dock en väldigt liten klick som gör det fast det får stora konsekvenser för den som är drabbad!Problemet är ju också att skoterklubbarna får mindre och mindre medlemmar så att de blir en ännu svagare förening,numer har skoterklubben endast öppet 1 gång per månad istället för varje vecka som förut. Mvh grannfrun

2009-02-10 @ 11:25:55
Postat av: rolle

Kicki:

Ja det är synd att inte skoterklubben får in dessa som medlemmar. Jag tror också att det skulle göra skillnad. Men tyvärr finns denna lilla klick som förstör inom allt,inte bara inom skoter, mc och bilburna, utan i samhället över huvud taget. Så kommer det nog alltid att vara. Dessutom gäller det alla ålderskategorier. Det är inte alltid de unga som är värst.

Hälsn.

Rolle

2009-02-10 @ 12:10:54
URL: http://rollesatelje.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0