Bastu e skönt !

Fredag eftermiddag tog jag mig ett bastubad i min  lilla bastu som jag byggde i somras.. Hur skönt som helst alltså !
Att få sätta sig i värmen i skenet från stearinljus med en pilsner i näven. Kan man ha det bättre !

image307

Foto: Rolle

Efteråt känner man sig helt avslappnad och tillfreds med livet.
Lördag kväll gjorde jag upp en stor brasa i vår grillplats. Det är mysigt med en brasa i vintermörkret.

image309

Foto: Rolle

Men det var inte bara mysfaktorn jag var ute efter denna gång. Våra gamla altanmöbler mötte sitt öde i denna brasa. Trasiga och utslitna var dom. Så det var dags att elda upp dem.
Det får bli nytt till våren.
Vindkraften har blivit årets diskussionsämne här i Piteå. Inget fel med vindkraften. Ett miljövänligt sätt att skaffa energi på.
Diskussionerna har mest rört sig om var dessa jättesnurror ska placeras ute i vår vackra skärgård. Jag har full förståelse för de människor som sedan generationer tillbaka har sina stugor och fiskelägen där ute. Att de inte vill ha horisonten förstörd med 150 st gigantiska propellrar är ju helt självklart. Samma gäller för de små företagare som livnär sig på att köra guidade turer med turister ut till skärgården och stolt visar upp det vackra och orörda som finns där ute.
Nu finns det ju alternativa platser längre ut där snurrorna inte stör folk. Varför inte sätta upp dem där då ?
Nej i stället skäller man på motståndet och menar att de som inte vill ha vindkraften inpå skärgården inte värnar om miljön. Att dom inte tänker på växthuseffekten. Visst tusan gör dom det ! Men kampen mot växthuseffekten går väl att driva lika bra om än man inte ser snurrorna. Det blåser ju lika mycket längre ut.
Det är som vanligt den lilla människans kamp mot dem som sitter vid makten och som vanligt lär det bli den lilla människan som förlorar.
Dom säger att man vänjer sig och att man är bakåtsträvande och emot utvecklingen. När det enda som egentligen gäller är att alla lyssnar på varandra och att inte en del bara kör sitt race utan hänsyn till vad andra tycker.
Men,men, allt som oftast blir det till en prestigesak där de som sitter med makten är tvungen att visa vem som bestämmer.

Ha de bra
Rolle

Kommentarer
Postat av: Anonym

jag måste bara tala om ATT du har byggt en jättegullig bastu. jättesöt...
tack för att kikat in på min sida och träkonsten älskar jag. verkligen välarbetat. han som gjort det har tänkt att inom en snar framtid hålla på med det på heltid...// nilla

2007-12-29 @ 22:02:32
URL: http://www.metrobloggen.se/nilla

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0