Midsommarpromenad.

I helgen slog jag upp vårt tält bredvid husvagnen och sov i det istället. Det är skönt att sova i tält. Speciellt att vakna på morgonen av solvärmen och fågelkvitter.
Vaknade kring sjutiden och gick till förtältet och kokade lite kaffe. Sen satt jag i morgonsolen och läste en gammal Aftonbladet och riktigt myste av lugnet och den fridfulla miljön.
Eva, Edith och Wille sov gott i husvagnen ett par timmar till, så jag var helt ensam på morgontimmarna.
Sedan tog jag kameran och knallade iväg efter Åbyälven i jakt på fina bilder. Det behöver man minsann inte söka efter. Vart man än tittar är det bara grönska och lummighet. En riktig sommaridyll ! Jag förstår dem som vill bo här.
Klicka gärna på bilderna...


                                                     


                                       

Gårdarna efter älven står ofta uppe på en kulle med utsikt ner mot vattnet och stora böljande gröna gärden. Här brukas jorden nästan överallt och bönderna jobbar flitigt från morgon till kväll.
Men här finns också många övergivna hus som utan skötsel tyvärr bara står och förfaller.  Gårdar som förr sköttes om. Då de äldre gått bort så flyttar de yngre in till tätorterna istället där det är nära till service, skolor och all bekvämlighet.

Detta gamla hus är ett sådant exempel. Vackert beläget högt uppe på en backe med en gudomlig utsikt ner mot älven.

image262


image263

Av skylten på väggen att döma har detta en gång varit en lanthandel som hette "Markgrens". Troligtvis hade ägaren sitt hem på övervåningen och butiken nere. Nu är detta bara en gissning, men jag vill gärna tro att det varit så. Tänk att här har det en gång sprungit folk ut och in genom dörrarna för att handla sina varor och stått utanför och surrat bort en stund när dom träffats.
Detta har säkert varit en träffpunkt i byn. Men nu ligger det helt tomt och öde. Som i så många andra små byar runt om i landet. Men, men allt har väl sin tid. Synd är det i alla fall på en så vacker byggnad. Det borde nästan vara straffbart att låta det förfalla på det här sättet.
Ja det går som sagt att hitta hur mycket vykortsbilder som helst här omkring och jag har bara börjat min upptäcktsfärd i denna lantliga idyll.

Ha de bra
Rolle

Kommentarer
Postat av: kicki

Man kan liksom känna i luften hur mycket det stojats och pratats vid detta hus, säkert en gammal affär som nu kunde varit nåt annat istället..att folk bara låter husen stå och förfalla...
kramar kicki

2007-06-25 @ 20:02:04
URL: http://kickilettenstrom.blogg.se
Postat av: Micke

Vackert, spännande att försöka tänka sig tillbaka i tiden!
Ha de fint Rolle!

2007-06-25 @ 20:18:44
URL: http://beckfjall1.blogg.se
Postat av: Kicki

Haha, va? Ska du hämnas på mig? :P Tack tack! Och ha det bra du med =) Tomme är på träning nu men hälsar säkert tillbaka också!

2007-06-25 @ 20:45:33
URL: http://kickikickass.blogg.se
Postat av: crue Annika

vackra bilder som alltid hos dej hoppas allt e bra

2007-06-25 @ 23:43:40
URL: http://motleycrue.blogg.se
Postat av: XENA

TACK för ditt stöd i mitt elände.
Spårade dig genom Micke..
Vilka fina bilder du har tagit.
Jag tänkte vara fräck och fråga om jag kan få
*låna* en av älgbilderna. Har många vänner i utlandet som aldrig ens sett en älg..
Ha det så bra.. och tack igen
XENA

2007-06-26 @ 07:45:34
URL: http://stollan.blogspot.com
Postat av: Lisa

vad fint!

2007-06-26 @ 10:59:04
URL: http://www.lizaloop.blogg.se
Postat av: koselig

Et sånt hus ville jeg ha eid og fikset opp.. utrolig sjarmerende! Ser for meg hage og alt rundt ... beautiful!

2007-06-27 @ 10:39:57
URL: http://koselig.blogspot.com
Postat av: Lasse Pettersson

Det där med kajak är något som även jag skulle vilja göra igen. Jag provade i tonåren och hann bli både genomvåt och frusen innan jag fann balansen i kajaken. Att jag frös berodde väl mest på att vattnet var kallt eftersom isen då precis hade släppt sitt grepp om sjön. Jag skulle gärna vilja äga en egen kajak. Då jag bor nära vatten så skulle de bli en perfekt syssla för både meditiva stunder, fotografering och inhämtande av de där som heter kondition.Dyker tillfället upp så köper jag nog en kajak ett år.
Jag håller med dig om det tråkiga att se gamla fina hus fallera på grund av dåligt eller inget underhåll alls. Du ser förmodligen mer av det däruppe i norr än vad jag gör här, men det finns här också. Ett flertal hus här i kommunen har ärvts av storstadsbor. Husen struntar de i medan marken och framförallt skogen skövlas och blir till stora kalhyggen. Jo det är sorgligt att se all den hantverksskicklighet gå till spillo som nu ruttnar bort i de gamla husen. Snickarglädje runt fönster som en gång i tiden lyste vita är ny gråa och på väg att falla av. Trist!
Ha de gott min vän!

2007-06-27 @ 11:01:05
URL: http://blogg.aftonbladet.se/23
Postat av: SoS

Vart ligger den där affären?
Vore kul att kika närmare på den...
Kolla gärna in vår blogg med övergivet...
http://tomtochode.blogg.se

/S

2008-03-03 @ 01:41:45
URL: http://tomtochode.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0