Nytt år

7 Januari
Jaa, så var det då ett nytt år att börja på. Med allt vad det innebär. Jobbet kallar och med två veckors ledighet bakom sig känns det ganska tungt att börja om att hugga i sten. Men det brukar gå bra efter ett par dagar. Bara man kommer in i rutinerna igen.
Rutiner ja. Nog är det bra att ha rutiner för att få någon sorts ordning på allt. Men ibland är det skönt att kunna bryta sina rutiner och bara göra nåt annat ett tag.
Den här julledigheten har verkligen varit ett avbrott då vi bara har tagit det lugnt och inte gjort någonting.
Till skillnad mot förra året då snöskottning ingick i den dagliga rutinen !

164020-32
                              Snöskottning julen 2005. Foto: Eva


En dag på jobbet.............
Många jag talat med tror att mitt jobb som stenhuggare bara består av moderna maskiner och datorer, men det är nog ett av dom få riktiga hantverk som lever kvar.
Jag får hem råämnen till att börja med. Sedan är det bara att rita upp formen på gravvården eller monumentet som jag skall tillverka. Efter det ställer jag upp ämnet och börjar knacka till formen med hjälp av slägghammare och speciella järn. ( Sättjärn och pikmejslar). Det är ett tungt jobb och när man har knackat fram 8-10 gravstensämnen i rad är man ganska slut i kroppen. En vanlig gravvård väger ändå mellan 50 och upp till 110 kg normalt och man måste vända och vrida den ett flertal ggr innan den är färdig.
Sen kommer nästa moment som är att  finhugga hela ytan på framsidan av stenen med en tryckluftshammare och kryssmejslar som slår upp stenytan så att den blir knottrig.
Om stenen däremot skall vara polerad på framsidan kan man börja att lägga på texten och ornamentet som kunden har beställt.
Ofta får jag rita förslag på olika bilder som jag överför på en speciell gummiduk som jag limmar fast på gravstenen. Det kan vara allt från en vacker naturbild med t.ex. en sommarstuga , en bil ,ett husdjur, ett porträtt eller vad som helst som knyter an till den person som gravvården är ämnad för.
När detta är klart skall allting blästras in i stenen med hjälp av en särskild sand som är framtagen för just detta ändamål. Man blåser då sanden genom ett smalt munstycke med högt tryck.
Sedan tvättas stenen, jag borrar hål för dubbar och gör en sockel som stenen skall stå på.
Nu är stenen klar och jag kan köra ut den till kyrkogården.
Då känns det verkligen bra när man kunnat hjälpa de anhöriga med ett vackert monument över en älskad, saknad.
Det är oftast väldigt mycket känslor när man talar med kunder i min bransch och det är väldigt viktigt att man är ödmjuk och lyhörd för vad kunden vill ha.
Ja det var ungefär så som det går till en dag på mitt jobb. Tänkte bara berätta detta för det är inte många som vet hur en stenhuggares jobb fungerar.

Ha det bra !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0