Man måste väl ändå prova.....

Jag är en sån där människa som bara måste prova på så mycket jag hinner medans jag lever och är frisk. Alltid nyfiken på att testa nåt nytt. Det är väl därför som man har haft så många olika jobb.
Men jag tror att man mår bättre om man inte stannar kvar för länge på samma arbetsplats. Går vidare och lär känna andra människor och andra yrken.
Man blir i vart fall inte dummare av det. Att lära sig ett nytt yrke gör ju också att man klarar att lösa fler problem även privat.
Om jag inte varit skogsarbetare i 5 år hade jag t.ex. aldrig lärt mig att göra mina motorsågsskulpturer.
Eller om jag aldrig hade jobbat som vaktmästare på båtklubbens anläggning ute i skärgården är det inte säkert att jag hade haft båt i flera år och puttrat omkring på havet och sett vår otroligt vackra skärgård och träffat alla spännande och trevliga människor som inte kan tänka sig ett liv utan hav och skärgårdsliv. Jag har provat på att jobba på Saab-Scania i Södertälje i där vi bodde i fruktansvärda baracker alldeles under pendeltåget. En miserabel miljö som skapade miserabla människoöden.
Många andra jobb också.
Det yrke jag har nu, som stenhuggare, har jag hållit på med till och från i snart 20 år på olika företag och tack vare detta yrke har jag bl.a. lärt mig att göra mina små stenvättar och annat som jag skulpterar i granit.

164020-37

Foto: Rolle

Det går att göra väldigt mycket av sten. Det är bara att låta fantasin flöda. Här under en "skinnpung".

164020-38

Foto: Rolle

Eller varför inte en liten runsten för värmeljus. Texten lyder "låt ljuset brinna och ge dig ro".


164020-36

Foto: Rolle

Nåt som jag aldrig provat på ordentligt, ( har bara gjort en del tafatta försök), är att svetsa. Så nu funderar jag på att skaffa mig en liten svets och sätta igång och öva. Många människor jag träffat på har ofta haft den åsikten att - nää men inte går det ! Inte kan jag gör sånt ! Hur tror du det skulle se ut !
Felet är att dom aldrig törs prova.
Jag minns när datorn gjorde sitt inträde på en av mina arbetsplatser. Tillsammans med en skärplotter.
Den bara stod där utan att nån använde den. Ingen vågade röra den. Jag frågade min chef om jag kunde få gå en datakurs och lära mig. Men hans enda svar var då:
- Det finns säkert böcker att låna på biblioteket ! Inte tänker jag skicka dig på nån jäkla kurs för att lära dig en sån där makapär !
Hur insnöad kan man bli ! Han förstod inte vilken hjälp man kunde ha av en sån där makapär. Men det skulle han snart bli varse.
En dag stängde jag in mig i datarummet och satte igång. Det följde med en liten handbok och resten löste sig eftersom. Jag höll på någon dag då och då, när ingen märkte det.
 Jo en av arbetskompisarna kom på mig, men det enda han sa var:
 - Du kan in´t  va riktigt klok du ! Sitta å trycka på en sån där apparat. Tänk om du trycker fel ! Då kan ju hela maskinjäveln rasa ! Va i helvete tror du den där kan göra för nytta här !
Sen en vacker dag visade jag honom hur man kunde skära ut texter i en gummiduk som man sen limmade direkt på gravstenarna så att man slapp stå och skära ut alla texter för hand. Man tjänade åtminstone en och en halv timme på varje gravsten och materialåtgången minskade rejält.
Plus att man slapp gå hem med värk i händerna varenda dag efter allt skärande för hand.
Då blev det minsann annat ljud i gubben !
Jag fick inte högre lön eller så men mitt och andras jobb blev ju plötsligt mycket lättare.
Men som sagt. Provar man inte så lär man sig aldrig nåt.

Ha de bra !
Rolle

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tjenare, tänkte på dina nya funderingar.. Såg jag klockrent köp åt dig.. synd bara att det kostar pengar med hobbies.. :)
http://www.blocket.se/vi/10688018.htm?ca=1_11_s

2007-01-24 @ 17:59:10
Postat av: Rolle

Hej
Tusen tack! Då ska jag genast gå ut och kolla på blocket!
Rolle

2007-01-24 @ 18:10:15
URL: http://www.rollesatelje.blogg.se
Postat av: Malin m Linus o Anton

Hmm låter underbart att ha möjlighet att testa på så mycket och genomföra idéer. Granitvättarna var bedårande. Säljer du dem? Skulle gå åt som smör tror jag.

2007-02-21 @ 21:40:08
URL: http://malin.mine.nu/galleri

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0